- Znajdowania wybranych przez nas kontrolek
- Interakcji z kontrolkami - wpisywanie tekstów do TextBox-ów, klikanie w przyciski itp
- Wczytywania wartości już wprowadzonych do kontrolek
Każda kontrolka znajdująca się na widoku jest traktowana przez UI Automation jako AutomationElement. Rootem naszego drzewa wizualnego pulpit, dostęp do niego uzyskujemy poprzez statyczną właściwość
AutomationElement.RootElement
Mając dostęp do roota możemy następnie poruszać się po drzewie tak aby znaleźć interesujące nas elementy. Załóżmy, że napisaliśmy prostą aplikację WPF-ową, która wykonuje podstawowe obliczenia matematyczne (pomysł na prostą aplikację do testowania zaczerpnięty z tej strony - kod jednak pisałem po swojemu :D).
Wizualnie aplikacja ta przedstawia się w następujący sposób:
<Window x:Class="UIAutomation.Views.MainWindow"
xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
Height="350" Width="525" Title="{Binding Title}">
<Grid x:Name="SomeUniqueName1">
<Grid.RowDefinitions>
<RowDefinition></RowDefinition>
<RowDefinition></RowDefinition>
<RowDefinition></RowDefinition>
<RowDefinition></RowDefinition>
</Grid.RowDefinitions>
<Grid.ColumnDefinitions>
<ColumnDefinition></ColumnDefinition>
<ColumnDefinition></ColumnDefinition>
<ColumnDefinition></ColumnDefinition>
<ColumnDefinition></ColumnDefinition>
</Grid.ColumnDefinitions>
<Label Content="Pierwsza liczba:" HorizontalAlignment="Center" VerticalAlignment="Center" Grid.ColumnSpan="2"></Label>
<Label Content="Druga liczba:" HorizontalAlignment="Center" VerticalAlignment="Center" Grid.Row="1" Grid.ColumnSpan="2"></Label>
<Label Content="Wynik:" HorizontalAlignment="Center" VerticalAlignment="Center" Grid.Row="2" Grid.ColumnSpan="2"></Label>
<Button Name="btnAdd" Grid.Column="0" Grid.Row="3" Content="Dodaj" Command="{Binding AddCommand}" />
<Button Name="btnSubtract" Grid.Column="1" Grid.Row="3" Content="Odejmij" Command="{Binding SubstractCommand}" />
<Button Name="btnMultiply" Grid.Column="2" Grid.Row="3" Content="Pomnóż" Command="{Binding MultiplyCommand}" />
<Button Name="btnDivide" Grid.Column="3" Grid.Row="3" Content="Podziel" Command="{Binding DivideCommand}" />
<TextBox Name="txtFirstNumber" Grid.Column="2" VerticalAlignment="Center" Grid.ColumnSpan="2" Text="{Binding FirstNumber,Mode=TwoWay}"></TextBox>
<TextBox Name="txtSecondNumber" Grid.Column="2" Grid.Row="1" HorizontalAlignment="Stretch" VerticalAlignment="Center" Text="{Binding SecondNumber,Mode=TwoWay}" Grid.ColumnSpan="2"></TextBox>
<TextBox Name="txtResult" Grid.Column="2" Grid.Row="2" HorizontalAlignment="Stretch" VerticalAlignment="Center" Text="{Binding Result,Mode=TwoWay}" Grid.ColumnSpan="2"></TextBox>
</Grid>
</Window>
W celu poruszania się po drzewie wizualnym możemy skorzystać z dwóch metod
public AutomationElement FindFirst(TreeScope scope, Condition condition);
public AutomationElementCollection FindAll(TreeScope scope, Condition condition);
pierwsza z nich zwraca nam konkretny element, który spełnia podane przez nas kryterium. Pierwszy parametr funkcji TreeScope scope określa nam sposób przeszukiwania drzewa wizualnego. Dostępne opcje to:
- Element - wyszukiwanie odbywa się tylko na danym elemencie
- Children - wyszukiwanie odbywa się na wszystkich dzieciach danego elementu - nie zagłębiamy się rekurencyjnie,sprawdzamy tylko jeden poziom w dół od danego elementu
- Descendants - wyszukiwanie odbywa się na wszystkich potomkach - przeszukiwanie rekurencyjne w dół
- Subtree - wyszukiwanie odbywa się na wszystkich potomkach, oraz elemencie od którego zaczynamy
- Ancestors - wyszukiwanie odbywa się na wszystkich rodzicach - rekurencyjnie w górę drzewa
Drugim z parametrów jakie musimy podać jest to UIAutomation.Condition. Parametr ten określa jaki warunek musi spełnić dany element aby został uwzględniony w wyniku wyszukiwania. Sama klasa Condition jest klasą abstrakcyjną, z której dziedziczą wyspecjalizowane klasy. Do określenia warunków najczęściej będziemy korzystać z potomka klasy Condition, mianowicie z
PropertyCondition
określa ona jaka właściwość kontrolki/aplikacji będzie uwzględniana przy wyszukiwaniu wyniku.
Pierwszym krokiem przy testowaniu aplikacji będzie oczywiście znalezienie głównego okna programu. Mając w solucji stworzony projekt z aplikacją WPF-ową, dodajmy drugi projekt - tym razem będzie to projekt typu ConsoleApplication.Następnie musimy dodać referencję do odpowiednich ddl-ek. Potrzebujemy następujących bibliotek:
- UIAutomation.dll
- UIAutomationClient.dll
- UIAutomationType.dll
Następnie w naszym projekcie konsolowym w metodzie main odpalamy aplikację, którą chcemy testować. W moim przypadku wygląda to w następujący sposób:
Console.WriteLine("Odpalam aplikacje");
Process p = Process.Start("..\\..\\..\\UIAutomation\\bin\\Debug\\UIAutomation.exe");
Następnie musimy dostać się do głównego okna testowanej aplikacji. Możemy to zrobić używając funkcji FindFirst:
AutomationElement mainForm = AutomationElement.RootElement.FindFirst(TreeScope.Children,
new PropertyCondition(AutomationElement.ProcessIdProperty, p.Id));
lub możemy uzyskać dostęp do okna przy pomocy funkcji
AutomationElement mainForm =
AutomationElement.FromHandle(p.MainWindowHandle);
W pierwszym przypadku wykorzystując funkcję FindFirst przeszukujemy wszystkie dzieci (TreeScope.Children) roota (czyli pulpitu). Jako warunek wyszukiwania podaliśmy obiekt klasy PropertyCondition. Jako właściwość do porównywania podaliśmy id processu (AutomationElement.ProcessIdProperty). W drugim przypadku po prostu uzyskujemy dostęp do okna dzięki znajomości jego uchwytu (właściwość MainWindowHandle z klasy Process). Według mnie lepiej skorzystać z funkcji pierwszej, zwłaszcza gdy odpalamy aplikację, która się długo uruchamia. W pierwszym przypadku wystarczy zrobić odpowiednią funkcję oczekującą na odpalanie (gdyż funkcja zwróci nam null gdy okna jeszcze nie będzie), natomiast druga opcja rzuci nam wyjątek. Oczekiwania na załadowanie okna może wyglądać w następujący sposób
AutomationElement mainForm;
while ((mainForm = AutomationElement.RootElement.FindFirst(TreeScope.Children,new PropertyCondition(AutomationElement.ProcessIdProperty,p.Id)))==null)
{
Thread.Sleep(100);
}
Mając dostęp do głównego okna możemy przeprowadzić testy - przetestujemy czy po wpisaniu danych do tekstboksów i przeprowadzeniu odpowiednich akcji (dodawanie,usuwanie,odejmowanie,dzielenie) w polu wynik pojawi się odpowiednia wartość. Zacznijmy od zlokalizowania textboxów. Posłużmy się tutaj przedstawioną wcześniej funkcją FindFirst.
var firstTextbox = mainForm.FindFirst(TreeScope.Children, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "txtFirstNumber"));
Wyszukiwanie odbywa się po właściwości AutomationElement.AutomationIdProperty - właściwość ta jest zawsze taka sama jak nazwa kontrolki - chyba, że ktoś ją zmieni przy pomocy AttachedProperty AutomationProperties.AutomationId. Odpalając powyższy kod okazuje się, że nasza zmienna firstTextbox jest nullem - czyli framework nie był w stanie znaleźć naszego textboxa. Dlaczego tak się stało?? Odpowiedzi może nam dostarczyć aplikacja Snoop, dzięki której możemy podejrzeć drzewo wizualne naszego programu.
Na powyższym screenie widzimy, że szukany textbox nie jest bezpośrednim dzieckiem MainWindow, jest natomiast dzieckiem grida (tego można było się spodziewać zwłaszcza, że umieściliśmy textbox w gridzie). Zauważmy jednak, że MainWindow nie jest bezpośrednim rodzicem grida - znajduje się on dopiero na poziomie 4 w drzewie. Z racji dużego skomplikowania drzewa wizualnego aplikacji według mnie bezpiecznie jest używać funkcji Find z parametrem TreeScope.Descendants. Unikniemy dzięki temu przykrych niespodzianek z nieodnalezionymi kontrolkami. Nasza funkcja zatem powinna wyglądać w następujący sposób.
var firstTextbox = mainForm.FindFirst(TreeScope.Descendants, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "txtFirstNumber"));
W analogiczny sposób znajdujemy pozostałe przyciski na naszej formie, a następnie postarajmy się wprowadzić do nich jakiś text. W celu interakcji z kontrolkami wykorzystamy tzw. Patterns
Patterns definiują określone funkcjonalności, które wspiera nasza kontrolka. Do najczęściej używanych patterns należą:
- SelectionPattern - używany do manipulacjami kontrolkami wspierającymi zaznaczanie np.ListBox-ami
- TextPattern - używany do manipulacjami kontrolkami wspierającymi edycję
- ValuePattern - używany do pobierania i ustawiania wartości kontrolek nie wspierających wielokrotnych wartości
- InvokePattern - używane do kontrolek wspierających wywołania - np. przyciski (wywołanie przyciśnięcia)
- ScrollPattern - używane do kontrolek posiadających ScrolBar-y
- RangeValuePattern - używany do kontrolek mogących posiadać jakiś zakres wartości np. ComboBox
Zatem w celu ustawienia wartości w textbox-ie posłużymy się następującym kodem
var pattern = txtFirstNumber.GetCurrentPattern(ValuePattern.Pattern) as ValuePattern;
pattern.SetValue("50");
W analogiczny sposób ustawiamy zawartość drugiego textbox-a
var pattern = txtSecondNumber.GetCurrentPattern(ValuePattern.Pattern) as ValuePattern;
pattern.SetValue("50");
Mając wprowadzone dane do textbox-ów wypadałoby teraz przeprowadzić obliczenia. Zatem musimy w jakiś sposób aby "nacisnąć" jeden z naszych czterech przycisków. Znajdźmy zatem nasze przyciski:
var btnAdd = mainForm.FindFirst(TreeScope.Descendants, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "btnAdd"));
var btnSubtract = mainForm.FindFirst(TreeScope.Descendants, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "btnSubtract"));
var btnMultiply = mainForm.FindFirst(TreeScope.Descendants, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "btnMultiply"));
var btnDivide = mainForm.FindFirst(TreeScope.Descendants, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "btnDivide"));
Następnie wykorzystując wspomniany wcześniej InvokePattern naciśnijmy przycisk "Dodaj".
InvokePattern ipClickButton1 = (InvokePattern)btnAdd.GetCurrentPattern(InvokePattern.Pattern);
ipClickButton1.Invoke();
Ostatnim krokiem będzie zweryfikowanie czy wartość w textbox-ie txtResult jest zgodna z oczekiwaniami. W celu wyciągnięcia wartości z txtResult po raz kolejny posłużę się ValuePattern
str value = (txtResult.GetCurrentPattern(ValuePattern.Pattern) as ValuePattern).Current.Value
Wynik otrzymany w textbox-ie porównujemy z oczekiwanym rezultatem
Console.Write("Dodawanie test OK ? , {0}",value == "100");
Na koniec najlepiej wrzucić nasz test w jakąś pętle, losowo generować wartości oraz porównywać je z wartościami oczekiwanymi. Dobrym pomysłem jest również stworzenie sobie jakiejś klasy pomocniczej, w której zostałyby umieszczone funkcje do wypełniania textbox-ow, klikania w buttony itp - gdyż jak widać dużo kodu jest powtarzalna. Ostatecznie aplikacja testowa może wyglądać w następujący sposób:
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Random rand = new Random();
try
{
Console.WriteLine("Odpalam aplikacje");
Process p = Process.Start("..\\..\\..\\UIAutomation\\bin\\Debug\\UIAutomation.exe");
AutomationElement mainForm;
while ((mainForm = AutomationElement.RootElement.FindFirst(TreeScope.Children,new PropertyCondition(AutomationElement.ProcessIdProperty,p.Id)))==null)
{
Thread.Sleep(100);
}
var txtFirstNumber = mainForm.FindFirst(TreeScope.Descendants, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "txtFirstNumber"));
var txtSecondNumber = mainForm.FindFirst(TreeScope.Descendants, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "txtSecondNumber"));
var txtResult = mainForm.FindFirst(TreeScope.Descendants, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "txtResult"));
var btnAdd = mainForm.FindFirst(TreeScope.Descendants, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "btnAdd"));
var btnSubtract = mainForm.FindFirst(TreeScope.Descendants, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "btnSubtract"));
var btnMultiply = mainForm.FindFirst(TreeScope.Descendants, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "btnMultiply"));
var btnDivide = mainForm.FindFirst(TreeScope.Descendants, new PropertyCondition(AutomationElement.AutomationIdProperty, "btnDivide"));
for (int i = 0; i < 200; i++)
{
double firstNumber = rand.Next(1, 1000);
double seconNumber = rand.Next(1, 1000);
Console.WriteLine("\n\n Test dla wartości: {0} , {1}", firstNumber, seconNumber);
txtFirstNumber.SetTextBoxValue(firstNumber.ToString());
txtSecondNumber.SetTextBoxValue(seconNumber.ToString());
btnAdd.Click();
Console.WriteLine("Dodawanie test OK ? , {0}", txtResult.GetTextBoxValue().ConvertToDouble() == firstNumber + seconNumber);
btnDivide.Click();
Console.WriteLine("Dzielenie test OK ? , {0}", Math.Round(txtResult.GetTextBoxValue().ConvertToDouble(), 2) == Math.Round(firstNumber / seconNumber, 2));
btnSubtract.Click();
Console.WriteLine("Odejmowanie test OK ? , {0}", txtResult.GetTextBoxValue().ConvertToDouble() == firstNumber - seconNumber);
btnMultiply.Click();
Console.WriteLine("Mnożenie test OK ? , {0}", txtResult.GetTextBoxValue().ConvertToDouble() == firstNumber * seconNumber);
}
Console.WriteLine("\nEnd test run\n");
Console.ReadKey();
p.Close();
p.Kill();
}
catch (Exception ex)
{
Console.WriteLine("Fatal error: " + ex.Message);
Console.WriteLine("\nEnd test run\n");
Console.ReadKey();
}
}
}
oraz klasa pomocnicza
public static class UiAutomationHelper
{
public static string GetTextBoxValue(this AutomationElement automationElement)
{
return (automationElement.GetCurrentPattern(ValuePattern.Pattern) as ValuePattern).Current.Value;
}
public static void SetTextBoxValue(this AutomationElement automationElement,string value)
{
(automationElement.GetCurrentPattern(ValuePattern.Pattern) as ValuePattern).SetValue(value);
}
public static void Click(this AutomationElement automationElement)
{
InvokePattern ipClickButton1 = (InvokePattern)automationElement.GetCurrentPattern(InvokePattern.Pattern);
ipClickButton1.Invoke();
Thread.Sleep(100); // dajmy czas na pokazanie okna, wykonanie funkcji itp
}
public static double ConvertToDouble(this string str)
{
double number;
if (double.TryParse(str.Replace('.',','), out number ))
return number;
throw new Exception("Niepoprawna wartość");
}
}
0 komentarze:
Prześlij komentarz